overgewicht

Weetjes over overgewicht

In onze westerse maatschappij is overgewicht en obesitas eens van de meest voorkomende gezondheidsproblemen. Hierover is dan ook al veel gezegd en geschreven, maar wat zijn nu eigenlijk fabels en wat moet je echt weten over overgewicht?

Je omgeving telt mee

Het is absoluut een feit, dat het heel belangrijk is hoe jouw omgeving reageert als je wilt gaan afvallen. Wanneer zij je volledig steunen zal je meer doorzettingsvermogen hebben en het langer kunnen volhouden. Je kunt je natuurlijk voorstellen dat wanneer je het even moeilijk hebt en er iemand is om je weer terug te motiveren, dat dit beter werkt als dat je in een hoekje zielig gaat zitten zijn.

Iedereen kampt met het jojo effect

Dit is niet helemaal waar. Wanneer je gaat afvallen is het ook erg belangrijk om naar je eetpatroon te kijken. Zou je na het dieet weer direct het zelfde eetpatroon op pakken dan kan je er bijna zeker van zijn dat je weer net zo hard de kilo’s terug krijgt. Zorg voor een verandering in jouw eetpatroon om lekker op gewicht te blijven.

Dieet en sporten samen is verplicht

Ook dit is niet helemaal waar. Een dieet volgen zonder daarnaast te sporten, kan je best op het gewicht brengen wat je wenst. Echter zal wat lichaamsbeweging er zeker voor zorgen dat het sneller gaat. Daarnaast is sporten of bewegen natuurlijk altijd heel gezond.

Jong geleerd, oud gedaan

Hedendaags komt overgewicht bij kinderen vaker voor dan je denkt. Bijna 14% van de kinderen tussen de 4 en 17 jaar kampt al met overgewicht. Opvallend is dat de groep meisjes die met dit probleem te maken krijgen, vaak groter is dan de groep jongens.

Overgewicht is het begin

Wanneer je kampt met overgewicht is het verstandig om te proberen hier iets aan te doen. Mensen met overgewicht hebben meer kans op onder andere diabetes oftewel suikerziekte. Ook hart- en vaat ziekten en problemen met gewrichten komen vaker voor bij mensen met overgewicht.

Regelmaat

Verandering van eetpatroon doet al heel veel met overgewicht. Maar ook de regelmaat waarmee je eet. Bij 3 standaard maaltijden heb je minder snel trek en zal je ook minder snel naar snacks als chocolade en chips grijpen. Daarnaast krijgt je lichaam op gezette tijden de bouwstoffen binnen die het nodig heeft, wat erg belangrijk is. Een regelmaat in het eetpatroon is dus zeker geen overbodige luxe meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *