Misschien heb je wel eens van private labeling gehoord. Het is een term die de laatste tijd steeds vaker voorbij komt, maar wat houdt het precies in? Retailers en kledingwinkels proberen zich door middel van private labeling te onderscheiden van andere ketens. Dat doen ze door een eigen kledinglabel op te richten, in plaats van enkel kleding van andere merken te verkopen.
In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over private labeling en welke voordelen het biedt.
Een eigen kledingmerk
Stel je voor, je hebt een winkel die babykleding en accessoires verkoopt. Je kunt je producten dan inkopen bij een groothandel in babykleding en deze doorverkopen in je eigen winkel. In plaats daarvan zou je er ook voor kunnen kiezen om je eigen label te ontwikkelen. Je gaat dan zelf babykleding produceren en die onder je eigen merk verkopen. Dat is wat private labeling inhoudt.
Het hebben van een eigen kledingmerk heeft voordelen voor de retailer. Het zorgt bijvoorbeeld voor herkenbaarheid en zet de winkelketen steviger op de markt. Ook helpt het om vaste klanten aan te trekken. Is je merk populair genoeg, dan komen klanten er speciaal voor naar de winkel en schroef je ook de verkoop van de andere producten op.
Hoe maak je een geslaagd label?
Het maken van een geslaagd label is niet altijd makkelijk. Het belangrijkste is een goed, origineel idee en een flinke dosis creativiteit. Jouw label moet iets unieks hebben dat andere merken niet hebben. Dit is jouw USP: unique selling point. Het is dus belangrijk dat je een goed gevoel hebt voor mode, design of stijl, en ook buiten de gebaande paden durft te denken. In deze tijd, waar veel online wordt gekocht, zijn social media je beste vriend. Gebruik het als platform om je label onder de aandacht te krijgen, en investeer in een webshop die je kunt gebruiken voor de verkoop. Dat is ideaal nu fysiek winkelen niet altijd makkelijk is.
Een voorbeeld: kledinglabels voor kids
Hoe ziet private labeling er in de praktijk uit? Goede voorbeelden van succesvolle labels zijn de kinderkleding van Frogs & Dogs en de kleding van Fun2Wear, waaronder de Fun2wear pyjama. Deze merken zijn als eigen labels opgezet en richten zich op baby’s en kinderen. In veel andere winkels kom je deze labels tegenwoordig tegen, wat laat zien hoe succesvol ze zijn. Een private label hoeft dus niet alleen in de winkel van de retailer zelf te worden verkocht, maar kan ook door andere retailers in het assortiment worden opgenomen. Neem eens een kijkje bij deze merken om te zien hoe zij zich profileren en hoe ze hun label in de markt zetten.
Creativiteit en lef
Voor het opzetten van een eigen label heb je dus veel creativiteit nodig, passie voor je vak en een gezonde dosis lef. Private labeling is niet voor iedereen weggelegd, maar kan erg belonend zijn wanneer het goed wordt aangepakt. Met een goed idee, aandacht voor kwaliteit en een oog voor de markt kom je een heel eind.