Reviews en recensies

Reviews en recensies

Bent u al bewust van de belangrijkheid van de reviews? Vaak worden de begrippen recensies en reviews door elkaar gehaald. Echter, het verschil tussen deze twee begrippen zit hem in het feit dat een recensie een mening en oordeel betreft over een stuk dat in principe definitief is. Men kan met de mening of het oordeel in feite geen verandering of aanpassing in brengen. Recensies vinden meer in de buitenwereld plaats en gaan vaak over boeken, films, toneel etc. Bij een review vindt de beoordeling plaats met als doel na te gaan in hoeverre de dienst of het product voldoet aan gestelde eisen. Iets kan op basis van een review worden aangepast. Reviews vinden daarom ook plaats in werkprocessen en kwaliteitssystemen. Hoe betrouwbaar de voorgeschotelde informatie of advertentie is, kunt u vernemen aan de hand van diverse beoordelingen online. Het hebben van zicht in de reviews en recensies wordt gelukkig niet onderschat. Men beseft dat men liever de harde waarheid aanhoort dan onwaarheden, waarmee u kunt worden misleidt.

Het belang van reviews voor consumenten

Uit onderzoek is gebleken dat zeker 85 % van de consumenten online reviews doorneemt en meer dan 50% van de aankopen wordt bepaald aan de hand van een review. Consumenten lezen de reviews om kosten te besparen, omdat het vertrouwen in een review groter is dan het vertrouwen in een advertentie en om de financiële en emotionele risico’s te beperken. Consumenten vinden het zelfs heel onprofessioneel van bedrijven, die geen reviews over hun productassortiment of dienst hebben. En zijn zelfs bereid meer te betalen bij goede beoordelingen.

De invloed van reviews op ondernemers

De invloed van reviews is eveneens te merken aan de houding van de ondernemers. Innovatief denkende ondernemers beseffen het belang van recensies en reviews voor hun onderneming en hebben dus een proactieve houding naar de meningen van klanten toe. Recensies en reviews zien zij in feite even belangrijk als marketing voering. Met de verzamelde reviews, hebben zij een beter zicht in wat hun klanten belangrijk vinden, welke aspecten van het productassortiment en diensten er echt aan toe doen, wat de werkelijke behoeften, verwachtingen of ergernissen zijn en waar de sterke en minder sterke punten liggen. Deze kennis is enorm waardevol en bijna elk reviewsysteem is hiervoor geschikt. De SWOT-analyse net als het klanttevredenheidsonderzoek kan met deze informatie worden verricht en de verbeteringen worden doorgevoerd naar het creëren van een gezond en doelgericht functionerend bedrijf. Verhoogd consumentenvertrouwen blijft een belangrijke factor in de stijging van de omzet binnen een bedrijf. 

Betrouwbaarheid van reviews

Uiteraard dienen de reviews en recensies op regelmatige basis worden getest op betrouwbaarheid en echtheid. Wat, het best door een onafhankelijk instituut kan worden gedaan. Er zijn tal van deze onderzoeksinstituten die hun diensten aanbieden. Het keurmerk 5-sterrenspecialist en Trustpilot zijn twee bekende onafhankelijke instituten. Het keurmerk 5-sterrenspecialist is het eerste keurmerk voor klanttevredenheid en ziet toe op de echtheid van reviews. Met een hybride model tussen een keurmerk, een reviewsysteem en de Net Promotor Score is een nieuwe manier van reviewmarketing ontstaan. Veel ondernemingen zijn bijvoorbeeld overgestapt op het sterrenrating systeem, waarbij reviews worden uitgedrukt in een rating van 0 tot en met 5 sterren om een snel beeld te hebben over het functioneren van het bedrijf. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *