Voor niet-motorrijders is de motorwereld vaak moeilijk te begrijpen. Een gesprekje met een motorliefhebber verder en je vangt waarschijnlijk slechts flarden van het gesprek op. Belangrijke delen mis je. Simpelweg omdat je de gesproken taal niet kent. Het voelt een beetje alsof je naar een Duitse nieuwszender kijkt. Bepaalde dingen snap je, maar sommige delen van het gesprek mis je. Ontzettend frustrerend, maar niet geheel onbegrijpelijk. Kijk alleen maar naar alle verschillende motorclassificaties. Hierbij zien we niet alleen de classificaties die door de fabrikanten bedoeld zijn, maar ook de motorclassificaties die ooit zelf gebouwd zijn. Denk bijvoorbeeld aan choppers en bobbers.
Waar de meeste mensen nog wel weten wat een chopper is en direct aan een harley davidson van choppershop denken, kijken de meeste mensen je met opgetrokken wenkbrauwen aan als je over bobbers spreekt. Niet zo gek ook, want bobbers zijn veel minder bekend bij het grote publiek. Hoog tijd om hier verandering in te brengen. Bobbers zijn namelijk ontzettend gave motorfietsen en kennen tevens een zeer rijke geschiedenis. Bovendien zijn er nog steeds dagelijks veel mensen die ervoor kiezen om een bobber van choppershop.com zelf te bouwen. Ben jij benieuwd wat deze motor nou zo interessant maakt? Lees dan snel verder, want wij hebben de meest grappige en interessante weetjes voor je op een rijtje gezet.
Snel, sneller, snelst
Bobbers werden vooral gecreëerd met het oog op snelheid. En om die snelheid te verkrijgen werd de motor gestript van alle niet-belangrijke onderdelen. Dit zie je vandaag de dag nog steeds. De meeste bobbers beschikken tegenwoordig niet meer over een voorspatbord, richtingaanwijzers en dergelijke. Ze proberen snelheid te behalen door een zo goed als naked bike te maken. Alleen het broodnodige blijft bewaard. Een kawasaki vulcan kopen, betekent dus ook dat je de gehele motorfiets stript van vrijwel alle onderdelen. Dat zorgt voor die ultieme snelheid. Kortom: een bobber is dé perfecte motorfiets voor iedere snelheidsduivel.
Wist je dat de snelste bobber ter wereld van 0 naar 100 kilometer gaat in slechts 2,5 seconden? Dat zal pas een echte adrenalinekick geven!
Rijke geschiedenis
De bobber kent een zeer rijke geschiedenis. Denk vooral niet dat de bobber in onze moderne tijd werd gebouwd, want niets is minder waar. Sterker nog: de eerste bobber werd zelfs al vóór de Tweede Wereldoorlog gebouwd. En eenmaal in de Tweede Wereldoorlog speelde deze een zeer belangrijke rol. Men gebruikte de bobber om zich zo snel mogelijk van A naar B te verplaatsen. Natuurlijk was de bobber van toen niet te vergelijken met de bobber van nu. Zeker niet als je kijkt naar de luxe van de moderne samenleving. Een moderne saddle bag, vooral veel aandacht voor het uiterlijk en eenvoudig een hoge snelheid bereiken. Toch spraken we voor die tijd al van een enorme snelheidsduivel. En die was uiteraard perfect inzetbaar in een oorlog.
Bobbing!
Ooit wel eens gehoord van bobbing? Nee? Dan wordt het tijd om hier verandering in te brengen. Bobbing is namelijk een veelgebruikte term bij het bouwen van een bobber. Hiermee worden de achterspatborden bedoeld die verkort worden en zo de ultieme bobber uitstraling geven.