Seo

Feit of fabel? Alles wat je moet weten over SEO 

Iedereen die maar een beetje geïnteresseerd is in online marketing zal op de hoogte zijn van de afkorting SEO. Dit is een term die ontzettend vaak wordt genoemd. Het vormt de basis van vrijwel iedere online marketingstrategie. Bovendien is het noodzakelijk om jouw website hoger te laten scoren in Google. Toch? Dat is immers wat ons allemaal wordt verteld. Maar wat houdt SEO precies in? Hoe pak je dit aan? En wat is nu écht het effect van SEO op jouw bedrijf? Toch handig om te weten voordat je een SEO Bureau inschakelt. Daarom hebben wij een aantal hardnekkige feiten en fabels over SEO voor jou onderzocht. 

Hoe meer zoekwoorden, hoe beter! 

Online marketing maakt continu veranderingen door. Je ziet telkens weer dat oudere marketingstrategieën worden ontkracht en een minder grote rol spelen binnen de SEO. Dat is voor ondernemers vaak lastig om bij te benen. Je bent immers niet dagelijks in de weer om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Daarom is het in elk geval goed om een online marketeer in te schakelen. Zo weet je zeker dat jouw marketingplan up-to-date blijft en daardoor ook effectief zal blijven.

Een goed voorbeeld is het gebruik van zoekwoorden. Toen online marketing nog maar net een beetje op leek te komen gold inderdaad hoe meer zoekwoorden, hoe beter. Dit kwam de kwaliteit van de content op websites echter niet ten goede. Mensen gebruikten zoveel zoekwoorden in één tekst, dat deze vrijwel niet meer leesbaar was. 

Inmiddels hecht Google echter vooral waarde aan relevante content. Daarom zou teveel gebruik van zoekwoorden worden gezien als spam door de Google robots. Dit zorgt ervoor dat je juist lager in de zoekresultaten terecht komt. Het gebruik van zoekwoorden blijft belangrijk, maar dit moet wel op natuurlijke wijze worden gedaan. Bovendien moet het relevant zijn voor de doelgroep én de landingspagina. Gebruik dus niet lukraak zoekwoorden, maar kies voor zoekwoorden die echt van belang zijn voor jouw doelgroep. Alleen dan zal dit effect hebben op jouw positie binnen Google.  

Linkbuilding is van essentieel belang 

Vroeger waren er zelfs speciale linkbuilders beschikbaar die ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk links naar jouw website op het internet terecht zouden komen. Hoe meer links, hoe beter. Net als het gebruik van zoekwoorden is dit echter achterhaald. Natuurlijk is linkbuilding nog steeds een goede manier om jouw ranking in Google te verhogen, maar dit moet wel op de juiste manier worden aangepakt. Het gaat namelijk niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit. 

Je kunt er niet voor kiezen om simpelweg zoveel mogelijk backlinks op andere websites te plaatsen. Zeker niet wanneer dit wordt gedaan op websites die niet relevant zijn voor jouw doelgroep. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin om op een kappersblog een backlink naar jouw klussersbedrijf te plaatsen. Dit is niet relevant en wordt al snel als spam gezien. 

Relevantie is daarom ook het sleutelwoord. Maak content voor jouw klanten, niet voor de zoekmachines. Alleen dan weet je de kwaliteit van jouw website hoog te houden en zal dit beloond worden door je favoriete zoekmachine.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *