De meeste mensen worden graag verwend en in het zonnetje gezet. Een blijk van waardering, aandacht, een bedankje, een cadeautje… altijd leuk! Sterker nog, een positief signaal van de ander heeft een aantal belangrijke gunstige effecten, zowel op de gever, als op de ontvanger, als ook op de relatie tussen beiden. Kortom een win-win-win-situatie. Het is juist daarom dat ook in werkrelaties geïnvesteerd wordt in en gezocht wordt naar het juiste relatiegeschenk op het juiste moment, bij uitstek het middel om je waardering te communiceren en daarmee een waardevolle, positieve boost te geven aan de samenwerking op korte en langere termijn.
Blije hormonen
De natuur heeft de mens uitgerust met een aantal uiterst handige mechanismes. Zo veroorzaakt zowel het geven als het ontvangen van een blijk van waardering vrijwel onmiddellijk een positief gevoel. Dit komt doordat je lichaam in beide gevallen blije hormonen, zoals oxytocine, begint aan te maken, in de volksmond ook wel het knuffelhormoon genoemd. En daar kan je je voordeel mee doen.
Dit blije gevoel wordt nog versterkt doordat je elkaar ook spiegelt. Blij zien doet blij zijn. En blije mensen functioneren beter. Daarnaast remt deze stof tegelijkertijd ook nog even de stresshormonen af. Dus dubbelblij en stressvrij. Als je al deze gunstige effecten bij elkaar optelt kan je je voorstellen dat het oproepen van dit hormoon de werkrelatie structureel kan versterken en een gevoel van kameraadschap kan geven.
Zelfvertrouwen en motivatie
Een ander bekend fenomeen in de psychologie is dat het opdoen van positieve ervaringen en het opbouwen van fijne relaties het zelfvertrouwen vergroot, de motivatie versterkt en zelfs een gunstig effect heeft op je gezondheid. Wil je dus ook op langere termijn investeren in je werkrelatie, dan is het realiseren van positieve ervaringen voor de ander een beproefde methode. Het aanbieden van een passend relatiegeschenk kan hierbij een belangrijk verschil maken.
Hoe kies je het juiste relatiegeschenk
Bij het kiezen van een passend relatiegeschenk staat dan ook de positieve ervaring van de ontvanger centraal. Niet wat leuk is om te geven, maar vooral wat voor de ander leuk is om te krijgen, is hierbij het motto, onafhankelijk van de grootte van het gebaar. Het verdient dan ook aanbeveling je vooraf gedegen in de ontvangende partij en diens context te verdiepen. Wat weet je van de ontvanger, het bedrijf, de persoon? Wat weet je over de bedrijfscultuur en de mores? Hoe liggen de verhoudingen binnen het bedrijf, maar ook in jullie werkrelatie? Is het schenken van een cadeau gepast?
En als dat zo is, welke vorm is dan het meest geschikt om je waardering tot uitdrukking te brengen en een gunstig effect te hebben op de relatie? Een nuttige exercitie, want het omgekeerde is ook waar. Een geschenk wat niet als geschenk of zelfs als beledigend wordt ervaren, kan een hoop stuk maken. Maar als je alles goed op een rij hebt, kun je vast vinden wat je zoekt in het uitgebreide aanbod. Ja, er komt nog heel wat kijken bij het kiezen van het juiste relatiegeschenk, maar een goede werkrelatie is deze investering meer dan waard.