Onboarding is voor veel mensen nog een onbekend begrip. Hoewel dit bij bedrijven een steeds vaker gebruikte term is. Onboarding is van essentieel belang voor een succesvolle samenwerking tussen nieuwe medewerkers en hun werkgever. En dat is belangrijk. Zowel voor de productiviteit van het bedrijf als de sfeer op de werkvloer. Onboarding kan niet worden vergelijken met het standaard ‘inwerken’ waar vroeger niet meer dan een dag of een week voor werd uitgetrokken. Het in het diepe gooien van nieuwe medewerkers is niet meer gewenst.
Onboarding gaat dan ook veel verder dan dat. Het gaat niet alleen om het leren van praktische vaardigheden en vergaren van kennis die nodig zullen zijn om aan de slag te gaan bij het bedrijf. Het helpt ook het genot van een nieuwe functie te versterken en de kans op succesvol landen bij een bedrijf te vergroten. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over onboarding en waarom dit ook voor jou als werkgever van belang kan zijn.
Onboarding app tijdens de coronacrisis
Voor de coronacrisis werden er al enorme stappen gezet om onboarding soepeler te laten verlopen. Vaak gebeurde dit op de werkvloer. De coronacrisis leek echter even roet in het eten te gooien. Want hoe zorg je voor de juiste onboarding als de nieuwe werknemers niet op de werkvloer mogen verschijnen? Gelukkig is ook hier een goede oplossing voor gevonden. Met een onboarding app is het ook mogelijk om gedurende de coronacrisis nieuwe medewerkers te hulp te schieten. En de kans dat zij zullen blijven bij het bedrijf en dit als zingevend zullen beschouwen vergroten.
Hoe werkplezier steeds belangrijker is geworden
Door de jaren heen is de wil en zin om te werken veranderd. Waar mensen voorheen vooral een baan uitkozen voor zekerheid en financiële doeleinden, speelt dit tegenwoordig een veel minder grote rol. Ook de wijze waarop men vroeger vooral keek naar de veiligheid op de werkvloer is veranderd. Nederlandse werkgevers zijn immers verplicht om de veiligheid te waarborgen. Niet zoals vroeger toen er nog wel eens ongelukken gebeurden door werken onder slechte omstandigheden.
Mensen zijn tegenwoordig meer dan ooit op zoek naar levensvoldoening. Ze zoeken niet alleen een baan die ze kan voorzien van financiële middelen voor levensonderhoud, maar ook naar zingeving in hun werk. Werkplezier staat tegenwoordig op nummer één.
En laat dat nu net hét fundament van een onboarding programma zijn. Hoewel onboarding begon zoals ieder ander inwerkprogramma, is er tegenwoordig naast het leren van praktische vaardigheden ook steeds meer aandacht voor het werkplezier. Nieuwe werknemers zich thuis laten voelen in hun nieuwe werkomgeving is van essentieel belang.
25% van de nieuwe werknemers vertrekt in het eerste jaar
25% van de nieuwe werknemers vertrekt in het eerste jaar. Een verbazingwekkend hoog percentage. Nog schrikbarender is het feit dat het grootste deel van die vijfentwintig procent al binnen de eerste maand vertrekt. Vaak omdat het werk niet als zingevend wordt beschouwd of omdat ze zich niet op hun gemak voelen op de werkvloer. En dat is niet alleen onprettig voor nieuwe werknemers, maar ook voor het desbetreffende bedrijf.
Wanneer jij als werkgever telkens nieuwe werknemers verliest omdat zij zich hier niet thuis voelen, dan betekent dit dat je het onboarding programma telkens opnieuw op moet starten. Dat kost tijd en zorgt er bovendien voor dat je voor een langere tijd met een minder hoge productiviteit binnen het bedrijf draait. Hoe langer dit duurt, hoe meer tijd én geld dit kost. Daarom is het ook voor jou als werkgever belangrijk dat nieuwe medewerkers zich snel thuis voelen. Onboarding maakt dat mogelijk.