4 leuke weetjes over de effectiviteit van relatiegeschenken

4 leuke weetjes over de effectiviteit van relatiegeschenken

Steeds meer bedrijven laten relatiegeschenken drukken. Waar de één dit nog steeds ziet als weggevertje of ‘zoethouder’, is dit voor anderen juist een slimme wijze om dichter bij hun doelgroep te komen. Het is steeds vaker bewezen dat relatiegeschenken ervoor zorgen dat jij als ondernemer in het geheugen van eerdere klanten blijft. Hierdoor zullen zij eerder van jouw diensten gebruik maken als dit opnieuw nodig is. Bovendien ontstaat hierdoor mond-tot-mondreclame, al heel vaak bewezen als meest effectieve marketingvorm, waardoor je een grotere doelgroep bereikt. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat relatiegeschenken niet in een goede marketingmix mogen ontbreken. Dat leer je aan de hand van de volgende 4 leuke wetjes over de effectiviteit van relatiegeschenken!

1.         Klanten denken positiever over bedrijven

Uit onderzoek blijkt dat klanten een stuk positiever denken over bedrijven waarvan ze promotionele artikelen hebben ontvangen. Dit komt vooral doordat deze bedrijven een blijvende indruk hebben achtergelaten. Hierdoor denken ze sneller terug aan de diensten van het bedrijf en genieten ze ook nog eens van een handig product. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan dat ze eerder geneigd zijn om opnieuw voor een bedrijf te kiezen als zij hiervan promotionele artikelen hebben ontvangen.

2.         Relatiegeschenken worden veelvuldig gebruikt

Vaak speelt de gedachte dat relatiegeschenken uiteindelijk toch maar in de prullenbak belanden. Dit blijkt echter maar in heel weinig situaties daadwerkelijk het geval te zijn. 9 van de 10 keer is het juist zo dat relatiegeschenken veelvuldig worden gebruikt. Hierbij is het natuurlijk ook van belang wat voor relatiegeschenk er gegeven is. Als deze op functionele wijze gebruikt kan worden, is de kans groot dat deze duidelijk in het zicht op kantoor of thuis wordt gezet én gebruikt. Niet zonde van je geld dus, maar iets waar mensen echt wat aan hebben en waardoor ze dagelijks aan jouw bedrijf herinnerd kunnen worden.

Relatiegeschenken worden veelvuldig gebruikt

3.         Driekwart van de ondervraagden weet het bedrijf nog te noemen

Tijdens het onderzoek werd er o.a. aan de mensen gevraagd of zij nog wisten te benoemen van welk bedrijf ze de relatiegeschenken hadden gehad. In driekwart van de gevallen was dit inderdaad mogelijk. Daarnaast wist ook meer van de helft te vertellen met welke boodschap de promotieartikelen werden aangeboden. Kortom: relatiegeschenken zorgen voor naamsbekendheid en brengen de boodschap bij de consument duidelijker over.

4.         Relatiegeschenken hebben grotere impact dan tv, media of geschreven woord

Uit het onderzoek blijkt tevens dat de impact van relatiegeschenken groter is dan tv, media of het geschreven woord. Dit komt vooral door de toegankelijkheid van deze producten. Mensen worden sneller aangetrokken door het krijgen van ‘cadeaus’. Dit zit immers in het DNA van de mens. Alles wat gratis is, nemen we graag aan. Ook dingen waardoor we herinnerd worden aan een bedrijf zijn goed. Vaak zien we bij tv, media of de digitale wereld dat potentiële klanten er zelf voor kiezen om meer over het bedrijf te weten te komen. Hierdoor bereik je dus uiteindelijk minder mensen. Met relatiegeschenken bereik je iedere klant en worden ook andere potentiële klanten verleidt tot jouw diensten, simpelweg bij het zien van het gekregen relatiegeschenk. Mond-tot-mond reclame is nog altijd het meest effectief!

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.