groente en fruit weetjes

10 weetjes over groenten en fruit

Dat groenten en fruit gezond zijn voor ons lichaam is iedereen wel bekend. Maar wat weet jij eigenlijk over groenten en fruit behalve dat je er genoeg van moet eten en het eigenlijk in ons dagelijkse eetpatroon thuis hoort? Wij hebben een paar leuke weetjes voor je verzameld.

De meeste vezels

Wanneer jouw lichaam behoefte heeft aan vezels kun je het beste blauwe bessen eten. Dit fruit heeft de beschikking tot de meeste vezels per 100 gram. In elke 100 gram die we opeten zit maar liefst 8 gram vezels. In vergelijking met een appel, die maar 2 vezels per 100 gram bevat, is dit dus 4 keer zoveel!

Super vet

Avocado is een fruit die ons snel een vol en verzadig gevoel geeft. Heel handig als je dus wat minder wilt eten. Nadeel is echter wel dat een avocado best veel vet bevat. Te veel van eten is dus ook weer niet het gezondst.

Rode goeddoener

Ze zijn niet altijd even makkelijk te krijgen, maar in de zomer mag je er best wat meer van eten, de gezonde, rode aardbei. Een portie aardbeien is heel goed voor hart- en bloedvaten en ondersteunt de maagfunctie.

Nog een rode weldoener

Naast aardbeien zijn ook frambozen een gezonde lekkernij. Deze rode vrucht draagt bij aan een gezonde huid en helpen klachten bij astma, hooikoorts en eczeem te verminderen.

Zuur en zoet

Een opvallend weetje over citroenen is dat ze veel meer suiker bevatten als een aardbei. Raar eigenlijk want ze zijn erg zuur.

Vitamine C bom

Vitamine C helpt tegen hart- en vaatziekten en is belangrijk bij ons immuunsysteem. Ook kan het jouw lichaam bijstaan bij genezing van wonden. Wanneer je vitamine C wilt toevoegen aan jouw menu dan kun je het beste een paprika eten. Deze groente is een regelrechte vitamine C bom. Paprika’s voeg je snel toe aan pastagerechten, roerbak gerechten of als hartige snack.

Hippe boerenkool

Steeds meer mensen eten regelmatig boerenkool. Heel verstandig! Dat we vitamine C terug vinden in een sinaasappel wisten we, maar wist je ook dat er in boerenkool veel meer vitamine C zit dan in die sinaasappel? Boerenkool is dus een zeer gezonde groenten en mogen we, vooral in de winter, best regelmatig op tafel zetten.

De gulle paddenstoel

We gebruiken ze best vaak in gerechten, de champignon. We maken er sauzen mee, beleggen pizza’s, voegen ze toe aan onze pastasaus of in roerbak gerechten. Of gewoon met gebakken uitjes als bijgerecht bij een lekker stukje biefstuk? Uit onderzoek is gebleken dat we gemiddeld 3 kilo champignons, per persoon, per jaar eten. Dat is best veel, maar ook best slim. Champignons zijn erg eiwitrijk. Vooral dus toe blijven voegen aan jouw gerecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *